středa 6. dubna 2016

Máničky a první vystoupení


Po měsících (v některých případech i rocích) úmorného zkoušení a hledání nových Mániček jako náhrady za ty, jejichž hudební um toto období klasifikovalo jako nedostatečný, se Máničky konečně doberou jisté (a nutno podotknout, že stále velmi křehké) stability personální, hudební a repertoárové. Přichází čas prvního vystoupení.
Máničky se sejdou ve své oblíbené restauraci, kde proberou všechny možnosti veřejné produkce, přičemž zjistí, že podobných příležitostí je poskrovnu. Rozdělí si tedy teritorium blízké jejich domovům a rozjedou se po okolních kulturácích, aby novou bigbítovou kapelu nabídli k použití. Výsledky jsou tristní, kapela je odmítána, většinou z důvodu její neznámosti a tedy i reálné možnosti, že by na zábavu nikdo nepřišel. Zklamané Máničky tedy nakonec přijmou nabídku hostinského, v jehož restauraci po každé zkoušce sedí až do zavírací hodiny, a rozhodnou se v sále za hospodou uspořádat zábavu samy.
I když se vytyčený úkol zdá ze začátku snadným, záhy se ukáže jeho záludnost a teprve tehdy si Máničky uvědomí, kolik různých úkonů je s podobnou zábavou nerozlučně spjato. Ani to je ale neodradí – přesvědčeně vylepují plakáty, razítkují vstupenky, shánějí kamarády, kteří by výběr vstupného zajistili, domlouvají zvukaře. Všechno něco stojí, takže Máničky brzy pochopí, že je potřeba účasti poměrně početného davu, aby se náklady vynaložené na pořádání zábavy alespoň vrátily. Dále tedy, už méně nadšeně, vykonávají úkony se zábavou spojené, ovšem kromě těšení se na tuto velkou událost se o slovo přihlásí rovněž obava, aby to nebyl průšvih.
V den zábavy se Máničky sejdou v sále kulturního domu už časně odpoledne, vzájemně se varují, že se nesmí ožrat, načež si všechny objednají pivo a kořalku na zahnání trémy. Domluvený zvukař, samozřejmě ten nejlevnější, dorazí se značným zpožděním a polovinu věcí s sebou nemá. Zatímco i on zahání kdovíco u baru pivem a kořalkou, Máničky pomalu propadají stresu a časové tísni (obé opět zahánějí alkoholem). V osm hodin, kdy má zábava začít, je na sále zhruba dvacet lidí (tedy hluboko pod očekáváními) a zvukař v klidu, během pokuřování, stále zapojuje aparaturu. Ke zvukové zkoušce dochází asi o půl hodiny později – už tak výrazně nervózní Máničky znejistí ještě víc, neboť zvuk na podiu je zcela odlišný oproti zvuku ve zkušebně, Máničky se neslyší nebo naopak slyší ostatní Máničky až příliš, k tomu se ještě počet zvukařem slíbených odposlechů během zapojování aparatury smrskne ze slíbených pěti na dva. To všechno vede k tomu, že zvuková zkouška zní, kulantně řečeno, velmi neučesaně a hned po ní se Máničky přesunou k baru, aby čerstvé dojmy rychle zahnaly dalším pivem a další kořalkou.
Zhruba hodinu po plánovaném začátku zábava skutečně začne. Máničky se urputně snaží držet naučených partů, tréma a alkohol spotřebovaný na její zahnání ale udělají své, chyba střídá chybu, výslednému dojmu příliš nepomáhá ani nanicovatý zvuk, který teď už téměř opilý zvukař pouští do sálu. Publikum postupem času přece jenom trochu zmohutnělo a překvapivě mu křečovitý výkon kapely příliš nevadí. I diváci totiž, jak je zvykem, zaženou počáteční plachost alkoholem a vyrazí poskakovat na parket. V závěru zábavy se Máničky přece jen trochu uvolní a po poslední písni sklidí skromné ovace. Dojmy opět proberou u baru, což se nezřídka protáhne do ranních hodin a vzpomínky Mániček na tuto seanci bývají poněkud mlhavé.
Druhý den po zábavě Máničky navštíví restauraci, aby sondovaly dojem, který předchozího večera zanechaly. Zklame je, že zábava proběhla téměř bez povšimnutí veřejnosti, ty egoističtější, které čekaly pochvalu a plácání po zádech, upadnou do mírné deprese a zvažují konec své bigbítové kariéry. Ona totiž k tomu, aby byly Máničky alespoň v lokálním podvědomí a jejich snaha vůbec někoho zajímala, vede ještě poměrně dlouhá cesta, kterou jsou ne všechny Máničky ochotny absolvovat. Ty nejzapálenější a nejtrpělivější se ale plodů svého snažení jednou dočkají.

Existuje určitá, velmi nepočetná, skupina Mániček, kterou veřejné vystupování stresuje natolik, že by nejraději jenom zkoušely (jakkoli je to v logickém rozporu obecného smyslu zkoušek, které mají vést právě k předvedení nacvičených písní publiku). Tyto Máničky, ač tráví cvičením svých partů mnoho hodin, hrají před publikem většinou s mnoha chybami a jsou rády, když vystoupení skončí. Z kapely pak následně odcházejí, aby záhy založili novou a další rok trávily pouze ve zkušebně. Sám jsem podobné případy zažil – v jedné kapele jsem střídal na postu kytaristy hráče, který mohl vystupovat pouze v případě, že byl na podiu sloup, za který se při produkci schoval (a diváci tak viděli jenom hmatník jeho kytary).
Většinou to ale funguje opačně – když se Máničky doberou vystupování na pódiích, handrkují se o místa v první řadě, aby je publikum při bigbítu jaksepatří vidělo. Výjimku z tohoto tvoří pouze bubeníci, kteří z podstaty svého nástroje dlí v drtivé většině v zadních řadách herního šiku.

Žádné komentáře:

Okomentovat