středa 18. května 2016

Máničky a cestování


Přestože Máničky nejezdí za bigbítem kdovíjak daleko, je čas strávený na cestě nedílnou součástí jejich konání. Aby se tedy mohly na jednotlivé štace nějak dopravit, potřebují vozidlo nákladní, které pojme všechny zesilovače a bedny.
Zejména v počátcích bigbítové kariéry cestují Máničky prostředky jejichž technická způsobilost k jízdě je mírně řečeno diskutabilní. Jedná se většinou o dodávky nespecifikovaného, zato vydatného stáří, které propůjčí k tomuto účelu jedna z Mániček. Tato přibližovadla mají rozkvetlou karoserii, spotřebu jako malý tank a po cestě je pro všudypřítomný rachot a vrzání v podstatě znemožněna jakákoli debata. Ještě o level výše jsou pak všechny skříňové Avie nebo dokonce vyřazené autobusy, výjimkou není ani přeprava nástrojů na vozíku za osobákem.
Postupem času, tedy s vyšší četností hraní a také cestování, pořídí některá z Mániček vozidlo novější (zřídka se stává, že vůz pořídí kapela společnými silami). Toto je patřičně zvelebeno, vyzdobeno insigniemi souboru a alespoň zpočátku udržováno v čistotě. V drtivé většině případů ale péče o automobil časem upadá, palubní deska a přilehlé prostory zaplní se prázdnými lahvemi, krabičkami od cigaret a obaly od baget. Překročí-li situace únosnou mez (rozuměj není vidět na cestu), svolají Máničky brigádu a vozidlo vyčistí, aby ho mohly během dvou víkendů uvést do stavu naprosto stejného nepořádku. Proto je pro bigbítovou kapelu pravým požehnáním Mánička, která vůz nejen pořídí, ale vytrvale ho i udržuje v čistotě. Pak je možno zřít i přibývající propriety typu navigace, rádia s displayem velikosti malé televize, držáčků na popelníky a jiných podobných nezbytností.
Samo nakládání aparátu do vozu je určitým dobrodružstvím – kapela během své existence nashromáždí poměrně dost různých serepetiček, bez kterých se už na kšeftu nedokáže nebo nechce obejít, z poloprázdného nákladového prostoru se tak stane kopec beden, kufrů a tašek vypadávající zadními dveřmi. Naložit aparát je už v této fázi trochu umění a připomíná to jakousi variaci známé hry Tetris, která je ještě o mnoho veselejší v ranních hodinách, kdy Máničky štaci opouštějí.
Cesty na bigbít jsou většinou záležitostí okresních silnic, v posledních úsecích někdy i místních komunikací nebo dokonce prašných stezek. Rychlost přesunu tedy není (a to i vzhledem k nákladu) nijak závratná. Máničky tráví čas ve voze debatou buď plny radostného očekávání, to v případě cesty na bigbít, nebo unaveného konstatování, to v případě cesty z bigbítu. Zpáteční trasa má ještě další úskalí, ať už je to ona zmíněná únava nebo lesní zvěř vrhající se před automobil zpoza světelných kuželů.
Nedá se říct, že by Máničky cestovaly rády anebo dopravu na štaci nesnášely, berou ji prostě jako součást bigbítu. Když tedy uvidíte před kulturákem zastavit nápisy polepenou dodávku, která po otevření dveří vyplivne do okolí oblaka cigaretového kouře a kolem se začnou rojit podivné existence, vězte, že k vám přijela bigbítová kapela.

Zážitky z cest za bigbítem by vydaly na mnoho článků. Namátkou si vzpomínám, kterak nám cestou do Sušice praskla pneumatika. Rezervu jsme měli, byla ovšem až za tunou aparátu, takže jsme kousek za Švihovem všechno vyložili do prachu odpočívadla, vyměnili kolo a znovu všechno naložili.
Případ, kdy téměř došlo k návratu z bigbítu neobvyklým prostředkem, se udál v Hradci u Stoda. Večírek po zábavě se mírně protáhl a bylo spotřebováno výrazně větší než rozumné množství lihovin. Nejvíce opotřebovanou část souboru napadlo, že z Hradce vede cesta domů i po vodě, čili bychom se mohli dopravit na člunu. K tomu hned přidal svoji trošku do mlýna pořadatel, zhruba ve stejném stavu jako my, který nabídl k propůjčení raft. Naštěstí nás tehdy střízliví řidiči násilím odvlekli do vozů a dovezli domů standardním způsobem. Ale nechybělo mnoho...
Ještě si vzpomínám na zbořenou startovací bránu při návratu z hraní po závodech mopedů... Nebo cestu z Prahy, přes dva bordely, kde jsme zapomněli několik členů výpravy, po jejíž celé délce na zadních sedačkách zpěvák neúnavně zvracel...
A nebo... Raději už ne. Zase příště.


Žádné komentáře:

Okomentovat