Festival je
v posledních letech čím dál více módní záležitostí, v letních
měsících se jich po celé republice konají stovky. A ač to není jejich obvyklé
působiště, i Máničky jsou dříve či později na některý z festivalů pozvané
coby jeden z bodů bohatého programu, jakkoli je jejich účast
v podstatě diskutabilní.
Festivaly je možno rozdělit
na malé, odehrávající se zpravidla na stejných místech jako letní zábavy a
obsazené regionálními tělesy, a velké, což jsou několikadenní akce
s profesionální produkcí a účastí špiček oboru.
1) Malé festivaly, festíky,
festiválky...
Podobné akce nesou
v názvu často kombinaci místa konání a faktu, že jde o festival, např.
LhotaFest, jsou zpravidla jednodenní, kdy se začíná hrát časně odpoledne a
končí po půlnoci. Přípravou areálu a přístupem pořadatelů se nijak neliší od
bigbítových tancovaček, jediným rozdílem je účast více kapel. Organizace
podobného festu obvykle vázne, zavání amatérismem, pořadatelé nepočítají
s nutnou přestavbou pódiové techniky mezi jednotlivými vystoupeními,
zvukař nemá dostatek vybavení, aby přítomné soubory dokázal uspokojivě
nazvučit. I dramaturgie podléhá v těchto případech heslu „za málo peněz
hodně muziky“, takže hraje ten, komu stačí jako honorář párek a pivo. Dlouhé
fronty u jediného stánku s občerstvením pak naznačují, že ani tohle
pořadatelé úplně nedomysleli. Světlé výjimky, kdy jsou tyto festíky
zorganizovány dobře, pořadatelů je dostatek a mají vše pořešené, pak ale patří
k velmi příjemným akcím, na které se Máničky rády vrací a rády na ně vzpomínají.
2) Velké festivaly
I velkých festivalů je celé
léto přehršel. Jde o několikadenní akce, kde se hraje na několika scénách,
technika i organizace jsou na špičkové profesionální úrovni a programu vévodí
známá jména z první ligy (Máničky jsou spolu s několika dalšími
soubory na plakátech uvedeny v souhrnné kolonce „A další“). Máničky se
často na podobné akce nedostanou, když už ovšem pozvání přijde, nadšeně a
s pokorou berou jakkoli brzký nabídnutý čas vystoupení a jakýkoli honorář
(většinou tedy žádný). Na místo dorazí s velkým předstihem a plnými doušky
vychutnávají atmosféru monstrózní akce a kolorit zázemí, kde se zatajeným
dechem pozorují nenucené klábosení celebrit, které doposud znaly jen z médií.
Na přidělený tým techniků jsou Máničky hodné, nástroje si odnesou samy
s omluvným mumláním, že si je nosí samy vždycky, neboť je přítomnost
tolika podřízených osob přivádí do rozpaků. Před vystoupením se pak Máničky
hecují, jak to na podiu musí rozbalit a dobře to „prodat“, po vystoupení
zkonstatují, že tréma byla silnější a výkon poněkud statický. Ještě dlouho poté
ale vyprávějí komukoli, kdo je ochoten poslouchat (a koneckonců i těm, kdo
ochotou zrovna nepřekypují), jak byla daná akce bezvadná a jak si to užili.
Vystřízlivění přijde zpravidla brzy – po odehraném festivalovém bloku naskáčou
Máničky do dodávky a přesunou se na večerní tancovačku, kde už na ně čeká
obligátní přívěs, jehož velikost je pouhým zlomkem obrovského podia, na kterém
před několika hodinami zažily svých festivalových čtyřicet minut.
I když si Máničky svoji
účast na festivalech libovolné velikosti v podstatě užívají, oproštěny od
stavění aparátu a několika hodinové hrací dřiny, samy podvědomě cítí, že na
podobné akce jaksi nepatří, že jejich místo je na bigbítové zábavě. Přesto další
festivalovou nabídku přijmou a na vystoupení se těší, což je věčný paradox
Mániček, které na tancovačkách vyrostly a tancovačkám zasvětily celé své
hudební konání.
Zažil jsem mnoho menších
festivalů a festiválků, kde skutečně nikdo organizaci příliš neřešil,
jednotlivá vystoupení nabrala skluz v řádech desítek minut až hodin. Na
některých z nich zvukaři svůj úkol podcenili tak dokonale, až to nakonec
věci pomohlo – na zahradním festu v Chotěšově nám zvukař po instalaci
nástrojovky oznámil, že má pouze šest vstupů na mixu a jeden odposlech, že tedy
sejme kopák a zpěvy a zbytek půjde přímo z podia.
„Aspoň to bude pořádnej
androš,“ usmíval se. A androš to byl, bylo to fajn a diváci si náš set užili
stejně jako my.
Vzpomínám také, když jsem, coby člen Heweru, poprvé vylezl na podium
velkého festivalu – zahajovali jsme Czech Rock Block v Plasích, v tu
chvíli bylo pod podiem zhruba čtyři tisíce diváků. Vlastně ani nevím, jak jsem
to odehrál a kolik chyb jsem nasekal, pamatuju si pouze to, jak ke mě zpěvák
opakovaně přibíhal a mezi slokami syčel: „Hejbej se, vole !“
Bohužel moje zkušenost je taková, že mnohdy se klasické bigbítové máničky na těch festivalech chovají nejhůř. A to ráda jezdím na ty alternativní a okrajově zaměřené. Sama dělám muziku, hraju na dvě kytary a zpívám, teď jsem si zrovna na https://www.topmuzika.cz/ kupovala nějaké doplňky. Ale prostě to, jak se tam někteří z této kultury chovají, to je mi krajně nepříjemné. A pak se diví, že je lidi neberou vážně.
OdpovědětVymazat