Po nějakém čase, kdy
Máničky více či méně úspěšně přehrávají písně svých idolů, přijde chvíle, kdy
některá z nich donese píseň vlastní, hrdě toto dílo označujíc jako právě
složené. Napsat píseň ovšem není zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát,
proto termín „složená píseň“ vystihuje snahu Mániček docela přesně, neboť se
často jedná o dílko poskládané z úryvků opusů již existujících a tvořivou
Máničkou bezostyšně vykradených. V podstatě se není čemu divit, neboť
Mánička skládající píseň je limitována obecnými mantinely, které představuje
množina tónů a akordů v bigbítovém opusu použitelných, jejichž počet poté
ještě výrazně redukuje schopnost Máničky tyto tóny a akordy ovládat. Často se
tak Mánička drží myšlenky, že když už existuje zhruba milion písní
v akordovém sledu C – Amol – F – G, proč by jich tedy nemohlo existovat
milion jedna?
Textová složka podobného
kusu bývá v drtivé většině ještě větším oříškem než poskládání čtyřech
akordů do notoricky známého schématu. Mánička se buď vydá cestou, kdy text dává
alespoň nějaký smysl, pak ovšem není schopna myšlenku podpořit patřičnými verši
a často se uchyluje k tezi, že končí-li řádky textu stejnou samohláskou,
jedná se o rým, čímž vznikají různé nelibozvučné paskvily. V opačném
případě Mánička rýmuje, pak je ovšem omezena slovní zásobou a text obsahuje
perly typu kluk – luk – buk. Je nasnadě, že při podobných pokusech se Mánička
vůbec nezaobírá frázováním a dojde-li posléze k nacvičování písně, má
kolegyně zpěvačka problém dodaný text vůbec do hudby nějak implementovat.
Samostatnou kapitolou jsou pak témata, kol kterých se texty Mániček točí – u
některých souborů vstřebání podobných výtvorů vyloženě bolí a není tedy divu,
že se bigbítem opovrhující část veřejnosti takovým pokusům pro jejich plytkost
vysmívá, často po právu...
I přes výše zmíněné je
Mánička svým výtvorem nadšena a hned na další zkoušce ho přednese zbytku
kapely. Rozpačité pohledy a opatrná kritika ostatních Mániček prověří nejen
píseň samotnou, ale i velikost Mániččina ega – buď je ochotna výtky spoluhráček
přijmout, pak je možné, že jednou vznikne docela dobrá písnička, nebo se
smrtelně urazí, což je častější případ, a až do krve hájí svoje hudební dítko.
Další zklamání pak zažije
Mánička skladatelka přímo na zábavě, to v případě, že svůj song před
zbytkem souboru obhájí a kapela opus nacvičí. Když totiž po několika převzatých
písních spustí soubor novinku z vlastního pera, většina diváků, do té doby
vesele křepčících, opouští parket míříc k toaletám nebo k baru.
Některé Máničky po podobném
zklamání tvorbu vlastních písní zcela zavrhnou a dál se věnují pouze přehrávání
převzatého repertoiru, některé ale dají vlastním songům šanci a stejně tak dají
šanci publiku, aby ten který kus alespoň trochu naposlouchalo. Výsledky mohou
být překvapivé a sborový zpěv z parketu je pak pro Máničku odměnou za
tvůrčí snahu.
Žádné komentáře:
Okomentovat