Týdny, které následují po
ukončení nahrávací fáze, jsou ve znamení netrpělivého očekávání. Studiový
zvukař se občas ozve, zpravidla té Máničce, která byla přítomna celému procesu
záznamu a ujala se tímto role jakési pseudoproducentky. Postěžuje si, jak je
práce s nahraným materiálem náročná, zároveň se ale také pochlubí, jak se
s tím statečně pere a že co nevidět pošle nějaké ukázky. Máničky, které na
výsledek zvukařova snažení netrpělivě čekají, věnují se zatím dalším úkolům
s deskou spojeným.
Za prvé je třeba vymyslet a
zrealizovat booklet, tedy onen notýsek, který každé CD obsahuje a kde jsou
uvedeny texty jednotlivých písní a jehož přední stranu zdobí zpravidla nějaký
obrázek či fotka. V tomto bodě dostanou se zdrženlivé Máničky do konfliktu
s těmi, které ovládá ego, ty totiž chtějí mít na přední straně obalu svoji
podobiznu (nejraději by samozřejmě byly, kdyby na ní už nefiguroval nikdo
další). Ať už je rozhodnuto jakkoli, shodnou se Máničky, že nějaká fotka kapely
by v bookletu být měla a krom grafika, který je najat na zpracování této
části desky, seženou ještě fotografa, který má onu fotku pořídit. Je domluven
sraz a nastíněno, jak by měla fotografie vypadat. V den focení se Máničky
sejdou na smluveném místě – ty zdrženlivější přijdou ve stejných džínách, ve
kterých k ránu zavírali místní nálevnu, ty zmítané egem a tedy i
potencionální slávou si přinesou tašku s oblečením, načež se začnou
jednotlivými modely probírat. Fotograf rozmístí světla a blesky, instruuje
Máničky a začne konat. Pro Máničky je činnost modelek nezvyklá, mají tedy
tendenci se různě pitvořit, některé z nich focení téměř sabotují, ty,
které se před začátkem převlékaly z modelu do modelu, se natřásají a
nakrucují. Po několika hodinách fotograf prohlásí seanci za uzavřenou. Některé
Máničky se odeberou zpět do nálevny, některé truchlí, neboť chvíle, kdy si
připadaly slavnými, právě skončila.
Druhou věcí, kterou je
třeba připravit a dodat grafikovi, je textová složka bookletu čítající jak
texty písní, tak i poděkování, seznam hrajících i nehrajících Mániček, také
informace o studiu, kde deska vznikla. Tento úkol padne většinou na bedra
Máničce, která zmíněné písně otextovala. Ta pak při revizi textů trne, zda-li
její kolegyně ve studiu nazpívala texty skutečně tak, jak byly napsány.
Většinou se ukáže, že ne zcela, to už je ale booklet hotový a měnit jej nelze.
Konečně přijde den, kdy
zvukař zavolá, že přes internetové úložiště poslal „pár smíchaných songů“.
Máničky okamžitě zanechají jakékoli rozdělané činnosti (ano, jakékoli...),
vyhledají nejbližší počítač a dychtivě stahují. Ačkoli trvá stažení poslaných
písní několik minut, zdá se tato doba býti nekonečnou. A pak se z Mániček
stanou kritičky...
Přestože poslané nahrávky
hrají výborně, najdou v nich Máničky během několika hodin mnoho nedostatků
– ve čtvrtém taktu první písně je málo činelu, kytara ve druhém sóle nezní
dobře, měla by znít jako v sóle prvním, sborový zpěv v refrénu je moc
potichu, sborový zpěv v jiném refrénu je moc nahlas, sborový zpěv
v posledním refrénu by raději vůbec neměl být... Málo basů, málo výšek,
málo středů... Moc basů, moc výšek, moc středů...
Zvukař všechny připomínky
vyslechne (myslí si samozřejmě svoje a nejsou to právě lichotivé teze), načež
začne mixy opravovat. I to trvá poměrně dlouho, neboť Máničky neustále hudrají
a chtějí něco měnit. Nakonec zvukař práskne do stolu a poté se s Máničkami
domluví, že takhle už to prostě zůstane. Opatří ještě písně technickými
nezbytnostmi (jako třeba jejich názvy, které potom svítí na displayích
přehrávačů) a odešle desku do lisovny.
Čekání na výlisky nového
cédéčka je ještě trýznivější, než bylo čekání na vyhotovení mixu. Když se
zvukař ozve, že „už to přišlo z lisu“, zanechá opět některá z Mániček
jakékoli rozdělané činnosti (ano, jakékoli...), skočí do auta a jede pro
krabice, kde jsou nová cédéčka úhledně poskládána. Jsou přesně taková, jaká si
je Máničky vysnily. Voní... A když je Máničky zastrčí do přehrávače, hraje to
„jako kráva“...
Samozřejmě si velmi
dobře vybavuji chvíli, kdy jsem stahoval první mix několika písní
z prvního studiového alba. Těch pár wavek jsem pak přehrával pořád dokola,
nemoha se nabažit toho, co s námi zvukař na nahrávce vyvedl.
Mohlo by se zdát, že s dalšími deskami se tohle nadšení zmírní,
popřípadě zcela zmizí. Není to tak – každou další desku provázelo stejně mučivé
čekání, až to zvukař konečně smíchá, každou další desku jsem pak několik dní
poslouchal pořád dokola, nadšený ze záznamu (na čemž měl zvukař daleko větší
podíl než my). Ať už si totiž podobné CD pořídí jeden člověk nebo několik set,
pořád je to pro většinu Mániček něco, co už jim nikdo nevezme, co už mají
napořád.
Jo jo, studio. To je vždycky věc. Pamatuji si, když jsme přijeli jako mladí pankáči do Škrdlovic a týpek od mixu na mě kouknul a řekl, že tahle kytara už toho moc nenahraje. Tak mu říkám, že jak jako nenahraje. No, zapojil jí, zkusili jsem něco nabrat a já ještě ten den jel vybírat do hudebnin novou kytaru. :D Asi to mělo něco do sebe. :D
OdpovědětVymazat