Prezentace není nikdy dost,
a to ani na poli vesnického bigbítu. Ačkoli pořadatelé (a často i samy Máničky)
vylepí na každou tancovačku po okolí plakáty a nahlásí její konání do
oblastního rádia (kde to někdy i přednesou), překoná-li kapela počáteční
porodní bolesti a stane-li se kapelou víceméně zaběhlou, čeká ji patrně i
spuštění vlastního webu.
Dnes je pořízení webových
stránek v podstatě banalitou – stačí si zvolit některý ze serverů
poskytujících patřičné nástroje, popřípadě za celkem nízký peníz (nízký
rozhodně v porovnání s ostatními provozními náklady souboru) opatřit
doménu. Vytvořením webových stránek je pak pověřena Mánička, která k IT
specializaci tíhne nejvíce.
I když už jsou webovky
kapely v podstatě samozřejmostí, je mnoho souborů, které sice stránky
spustí, jejich aktualizace pak ale vázne. Když si tedy Jarda z Dolní Lhoty
přečte na plakátu neznámé jméno a zadá ho do vyhledávače, stránky kapely sice
nalezne, poslední zmínka o koncertech je ale tři roky stará a složení muzikantů
na webu prezentované je už dávno minulostí. Zejména u bigbítových souborů je
toto častou nemocí, která jejich prezentaci spíše škodí.
Pokud Máničky nezvládnou
ani základ ovládání webového editoru, je další možností, kterak být součástí
internetu, jeden ze serverů, které se na profily kapel přímo specializují. I
tady je ovšem potřeba zadat alespoň základní data a občas je zaktualizovat,
jinak je to stejný případ jako u webu, který nechají Máničky ležet ladem.
Asi nejpopulárnějším
prostředkem, jak kapelu ve světě jedniček a nul zviditelnit, je sociální síť.
Většina Mániček je totiž tímto (vý)dobytkem zdegenerována stejně jako zbytek
populace, takže se o případný profil souboru nejen stará, nýbrž ho i aktivně
navštěvuje, přidává komentáře a rozesílá to všechno svým internetovým
pseudopřátelům (tedy krom milionu vtipných fotek a videí posbíraných na jiných
místech sítě). I případné odpůrkyně z řad Mániček musí tedy chtě nechtě
uznat, že profil na sociální síti kapele prospívá. Jen je třeba brát s rezervou
počet lidí, kteří se na síti nahlásí jako účastníci příští zábavy, ten se totiž
s realitou často krutě rozchází...
Doba chvátá, technologie se
mění každým dnem. Klasický plakát vylepený na dřevěnou desku vedle hospody se
stává pomalu raritou nahrazenou neviditelnými vlákny celosvětové sítě. I proto
by neměly Máničky internetovou prezentaci podcenit a pokud už vlastní web či
profil zřídí, měly by ho spravovat pravidelně a kultivovaně.
Já si myslím, že právě underground by pořádný webový marketing a kvalitní obsahový blog, kde by se řešila historie a současnost, témata, rozhovory, současná undergroundová tvorba, hodně potřeboval. Existuje sice pár Facebookových skupin, které mají nejspíš za cíl to trochu propagovat, ale ve finále končí na tom, že se tam lidi hádají o tom, co je underground a co není.
OdpovědětVymazat