Aby mohla Mánička tvořit
bigbít, potřebuje k tomu hudební nástroj, a to hudební nástroj (tedy krom
bicích) elektrifikovaný – stará otlučená španělka, na které Mánička natrénovala
cikánské géčko (což není rasistická invektiva, nýbrž běžně používané názvosloví
pro zprzněný akord Gdur) těmto potřebám rozhodně nevyhovuje.
A tak Mánička vyrazí do
hudebnin, na začátku její kariéry jde většinou o krámek s komisním
prodejem použitých nástrojů nebo přímo bazar. Mánička tu dlouhé minuty studuje
vystavené kytary a teprve teď si plně uvědomuje dopad přímé úměry mezi jejich
vzhledem a cenou. Vyzkoušet některý z vystavených kusů se Mánička stydí,
nerada by totiž veřejně předváděla, že zahrát neumí v podstatě vůbec nic.
Další zdánlivě nekonečnou dobu tedy Mánička stráví horlivým uvažováním, až
nakonec pochopí bezvýchodnost situace a zakoupí nástroj nejlevnější (a
samozřejmě nejošklivější). I tak to způsobí větší finanční ztrátu, než Mánička
původně předpokládala.
Protože se, jak už bylo
zmíněno, jedná o hudební nástroj elektrický, další nezbytnou investicí je
zesilovač. I v tomto případě je Mánička nucena upřednostnit cenu před
kvalitou, proto první Máničkami vlastněné kousky tedy více než kytarové nebo
baskytarové zesilovače připomínají nedomrlé tranzistory. Už značně krvácející
rozpočet pak musí unést ještě poslední položku v podobě kabelu, kterým se
kytara se zesilovačem propojí.
Mánička vše pod zkoumavým
pohledem prodavače zaplatí (poslední stokorunu vyskládá na pult
v drobných) a nástroje své bigbítové budoucnosti hrdě odnese
k domovu, kde vše zapojí a zapne. Pokud rovnou nevyhoří pojistková skříň,
zjistí Mánička, že nástroj nehraje. Následuje zuřivé telefonování a shánění
kamaráda, který disponuje pájkou a alespoň částečnými znalostmi elektrotechniky.
Tento se dostaví a po několikahodinové kompletní rozborce a sborce kytary i
zesilovače uvede obé do provozu. Mánička radostně vezme nástroj do ruky a
vyloudí první tón, ten ji ale ihned zmate – zvuk sice vzdáleně připomíná
elektrickou kytaru, ovšem k nahrávkám Mániččiných idolů má velice daleko.
I tak je ale Mánička spokojena (ono se to nějak doladí, uklidňuje se) a vyrazí
sdělit novinku ostatním spoluhráčům.
Pokud je Mánička dostatečně
vytrvalá a má štěstí v podobě ostatních Mániček, které bigbítu propadly
stejně jako ona, dobere se samozřejmě postupem času lepších a kvalitnějších
nástrojů vydávajících zvuk, jaký si Mánička představovala. To je ovšem cesta
dlouhá, finančně i časově náročná, lemovaná mnoha omyly a slepými uličkami. A i
když Mánička tuto cestu úspěšně absolvuje, nikdy na svůj první nástroj
nezapomene – okamžikem prvního úderu do jeho strun se totiž ocitla
s bigbítem v tom nejtěsnějším spojení.
Svoji první elektrickou
kytaru jsem v roce 1997 koupil za 1.000,- Kč, za stejný obulus jsem ještě
téhož dne pořídil i pětiwattový zesilovač s nápisem Marathon. Kytaru jsem
záhy shledal v podstatě nenaladitelnou, muka rozladěných pokusů museli
moji spoluhráči snášet zhruba půl roku, než je i mne vysvobodil otec formou
Ježíška. I přesto kytaru i zesilovač stále mám, obojí samozřejmě stále téměř
nepoužitelné, ovšem s velkou citovou hodnotou.
Když jsem o mnoho let později nastoupil do studia na nahrávání kytarových partů se zánovním Gibsonem v ruce, na svůj první nástroj jsem si vzpomněl. Zvukový technik po několika taktech stopnul playback, načež proběhl následující rozhovor:
„Ve druhým taktu ti to neladí. Co to je za akord? H? No, tak to neladí. Měl jsi tu kytaru na seřízení? Jsou udělaný oktávy?“
„Jo.“
„Kolik tě ta kytara stála?“
„Skoro třicet tisíc.“
"Já to říkám pořád - tyhle levný kytary prostě nehrajou..."
Když jsem o mnoho let později nastoupil do studia na nahrávání kytarových partů se zánovním Gibsonem v ruce, na svůj první nástroj jsem si vzpomněl. Zvukový technik po několika taktech stopnul playback, načež proběhl následující rozhovor:
„Ve druhým taktu ti to neladí. Co to je za akord? H? No, tak to neladí. Měl jsi tu kytaru na seřízení? Jsou udělaný oktávy?“
„Jo.“
„Kolik tě ta kytara stála?“
„Skoro třicet tisíc.“
"Já to říkám pořád - tyhle levný kytary prostě nehrajou..."
Mi teda přišlo, že máničky nikdy moc hudební nástroje a jejich výběr neřešily. Vzaly první kytaru a hrály. Vůbec se nebavily o tom, jak vybrat struny pro akustickou kytaru a tak dále. Prostě vzaly struny, namotaly je a ono to nějak hrálo. A ono je docela zajímavé, že jim tenhle způsob prostě tak nějak vycházel a z těch nástrojů dokázaly vyloudit nějaké zajímavé tóny. ;-)
OdpovědětVymazat