středa 23. listopadu 2016

Máničky a nahrávání: 6. Točí se točí...


Jednoho krásného dne Máničky skutečně sbalí všechny potřebné propriety a vyrazí do nahrávacího studia. Chvíle odjezdu má v sobě patřičný nádech slavnosti, Máničky jsou dobře naloženy, vtipkují a nesnaží se skrývat, jak se na nahrávání těší. Po příjezdu do studia se halasně přivítají se zvukařem, vyloží všechna fidlátka a otevřou první lahváče.
Na pokyn zvukaře začne Mánička bubenice sestavovat bicí soupravu. To sice trvá stejně dlouho jako na standardním hraní, co se však neúnosně protahuje, je nazvučení postavených bubnů – zvukař vyčítá Máničkám jejich špatné ladění, neustále obchází soupravu a tluče tu do toho, tu zas do onoho komponentu nástroje, přičemž stále něco povoluje nebo utahuje. Když konečně dojde na rozmístění mikrofonů, Máničky si oddechnou, že už se konečně začne něco dít. Nezačne, tahle fáze trvá snad ještě déle. A tak uteče dopoledne, aniž by byl zaznamenám jediný tón, načež zvukař vyhlásí pauzu na oběd.
Po spocívání donesené krmě dojde ještě k zapojení kytary a zpěvového mikrofonu, aby se měla bubnující Mánička podle čeho orientovat, a konečně dojde ke spuštění nahrávacího procesu.
„Tak mi něco zahrajte,“ hlesne zvukař a zapne červené tlačítko Record.
Máničky spustí. I když s vybraným kusem bojují poměrně obstojně (nebo si to alespoň myslí), výraz zvukařova obličeje se během písně mění z očekávání na zděšení.
„To myslíte vážně?“ zeptá se zvukař poté, co zazní poslední úder na činel.
„Co je?“ vyhrknou Máničky.
„Vždyť to vypadá, jakoby jste to hráli poprvý...“
A tak se píseň hraje znovu a znovu. A znovu. A ještě znovu. Po mnoha pokusech se zvukař jemně otáže Máničky bubenice, zda-li si je jista, že už to lépe nezahraje.
„Asi ne...“
„Tak další,“ zavelí zvukař, ještě ale informuje přítomné Máničky, že ho přivedly v omyl zejména tvrzením, že jsou zvyklé hrát s metronomem a že mají písně náležitě secvičené. Vylíčí, kolik práce bude mít s editací takto zaznamenaných bicích stop a rovněž naznačí, že to rozhodně nebude zadarmo.
Rozčarované Máničky se tedy snaží zaznamenat bubny k dalším opusům, u každé písně to probíhá obdobně, ke konci dne je jasné, že původně nastolený časový plán dostává vážné trhliny. V podvečer zvukař seanci ukončí, popřeje úsečně Máničkám dobrou noc a odebere se k domovu. Deprimované Máničky se přesunou do nejbližší restaurace, kde se zcela bezostyšně ožerou.
Druhý den probíhá všechno zhruba stejně, k nervozitě a nezkušenosti se ovšem přidá ještě hrozivá kocovina z předchozího večera, Mánička bubenice tak drží rytmus ještě o něco hůře, což přivede zvukaře nejdříve do stavu rozčilení, poté do stavu smířené rezignace. Znovu zopakuje, že tohle nečekal, znovu nastíní množství práce s nahranými bubny spojené a poněkud zkonkretizuje cifru, o kterou se jeho honorář zvýší. Zmatené, unavené a stále ještě trochu opilé Máničky všechno odsouhlasí. V hlavách se jim honí spousta myšlenek, nejsilnější je ta, že už by chtěli domů a nejraději by celé natáčení zrušily.
Nezruší. Všechno pokračuje i další den, kdy je zhruba po poledni zaznamenána poslední bicí stopa. To už je Máničkám jasné, že všechno nepůjde tak, jak si představovaly, neboť jsou v této chvíli dosti vzdálené původnímu časovému rozvrhu. Zvukař se s nimi rozloučí řka, že srovnání bicích bude trvat několik týdnů a že se ozve. I když Máničky s tak dlouhou pauzou původně nepočítaly, jsou v podstatě rády, že nemusí do studia hned další den. Naloží fidlátka, odeberou se k domovu a tam se ve své oblíbené restauraci znovu ožerou...

Ruku na srdce, instrumentální schopnost málokteré Máničky dosahuje kvalit studiových hráčů. Spolu s faktem, že jde u většiny z nich o první návštěvu studia, to způsobí spíše fiasko než sukces. A i když mají pocit, že některou píseň zahrály docela dobře, zvukař je z tohoto přesvědčení rychle vyvede.
V prvních dnech ve studiu se Máničky naučí mnohé, jde zejména o averzi ke zvukaři a vyložené nenávisti k metronomu. Jak to ale často bývá, všechny tyto pocity postupem času zmizí, Máničky si zvukaře oblíbí a metronom se naučí alespoň tolerovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat