středa 30. listopadu 2016

Máničky a nahrávání: 7. A točí se točí...


Když se studiový zvukař Máničkám ozve, že už má tedy „ty škopky narovnaný“ a že je možno pokračovat v započatém díle, nechuť Mániček k dalšímu nahrávání dosahuje kritického bodu. I tak se ale seberou a znovu vyrazí do studia, tentokrát jde o Máničky hrající na strunné nástroje, tedy basistky a kytaristky.
Pořadí, ve kterém se strunné (v literatuře někdy též označované jako drnkací) nástroje natáčejí, není důležité, problémy, které to s sebou přináší, jsou totiž u všech stejné. První věc, kterou Máničkám zvukař vytkne, jsou struny na jejich nástrojích – buď jsou moc nové, nebo moc staré, vždycky jsou špatně natažené. V podstatě asi neexistuje struna, která by pro zvukaře byla v ideální kondici. Když spor o struny konečně utichne a na řadu přijde první pokusná stopa, okamžitě se projeví i další problém – nástroj, ať už kytara nebo baskytara, neladí. Zvukař peskuje Máničky, že si měly dát nástroje seřídit a naladit, ty se brání, že tak učinily, načež zvukař označí pracovníky kytarového servisu za idioty, vytáhne sadu šroubováků a místo nahrávání se zhruba hodinu štelují oktávy. Drobet to pomůže, ne však úplně, což zvukař shrne konstatováním, že takhle levné nástroje stejně nikdy ladit nebudou (pohybujeme se v relacích desítek tisíc...). Konečně se začne točit.
Máničky kytaristky a basistky, které po studiovém vystoupení kolegyně bubenice doma až do úmoru dřely a cítí se na nahrávání připraveny, vyvede z omylu hned první píseň. Za prvé se dostaví už známý nepřítel metronom, za druhé zaznamenané stopy odhalí všechny pískance, lupance a drhnutí, které způsobuje špatná technika hry a které živé podání na zábavách maskuje. Máničky najednou neví, jak vlastně mají do kytary uhodit, aby tato vydávala pouze požadovaný tón prost jakýchkoli doprovodných ševelů. A tak se opakuje, stříhá, opakuje, stříhá a znovu opakuje a znovu stříhá. Nahrané stopy vypadají po zásazích zvukaře na monitoru počítače jako slepenec mnoha malinkých úseků. Netřeba podotýkat, že časový plán, už poměrně zdevastovaný záznamem bicích, nabude dalších trhlin.
Když se tedy konečně doberou kytaristky a basistky výsledku, který zvukař schválí, doprovázeje to zkazkami o potřebě doladění a srovnání pořízených záznamů, je do akce povolána Mánička zpěvačka. Tato nastoupí do studia celkem sebevědomě, i ona je ovšem záhy konfrontována s nedostatky svého projevu – dle zvukaře šišlá a polovině textů není rozumět, o intonaci se prý raději ani nezmiňuje. I Mánička zpěvačka tedy zažije v nahrávací místnosti perné chvíle, sama často zmatena tím, že zvukař označuje její přednes jako falešný, přičemž ona si je celkem jista, že takhle to má být.
Jako poslední přichází na řadu sborové zpěvy, používané většinou v refrénech. K pořízení této části záznamu se sice nahrnou Máničky skoro všechny, po několika pokusech jich ale zvukař zhruba polovinu z procesu vyloučí. Ty, které prošly kvalifikačním sítem, se nejdříve pokusí nazpívat sbor spolu, což je opět po několika pokusech zvukařem vetováno, neboť to pokaždé některá z Mániček pokazí. A tak se zpívá každý sborový hlas samostatně. Zvukař je zklamán nejen úrovní pěveckých dovedností, příliš ho nepřesvědčí ani aranžmá, které ve sborových zpěvech Máničky zvolily, poslední zbytky energie tedy věnuje stavění hlasových linek do refrénů, aby záhy zjistil, že je Máničky nejsou schopny interpretovat.
V této chvíli se dá brát nahrávání jako uzavřené, tedy alespoň pro Máničky. Zvukař je s bolavou hlavou vykáže ze studia, slíbí jim, že se ozve, až bude mít hotový mix natočených písní. Máničky opět trochu procitnou z letargie, neboť si uvědomí, že ono trápení s nahráváním spojené pro ně končí a štafetu přebírá výhradně zvukař.

I když výše popsaný proces zabere v hrubém popisu půl druhé strany klasického formátu A4, ve skutečnosti trvá celá anabáze mnoho hodin po mnoho dní. Pokud to zprůměrujeme, jsou potřeba na záznam každého nástroje při natáčení dvanácti písní zhruba dva až tři dny, přičemž jeden den ve studiu má devět až deset hodin. Pokud tedy hraje bigbítový soubor v klasickém obsazení bicí, basa, dvě kytary, hlavní zpěv a dva zpěvy doprovodné, stráví Máničky nahráváním cca 180 až 200 hodin. Jediným limitem je čas, v tomto měřítku samozřejmě převedený na peníze. Bývá tedy velice prozíravé, domluví-li si Máničky se zvukařem paušální sumu za natočení celé desky, v případě hodinové sazby totiž nakonec stejně zaplatí daleko víc...

Žádné komentáře:

Okomentovat